Donderdagavond 11 februari viel de voorlichtingsavond over het Technasium samen met informatie van een gemengde “Gymnasium-Techklas”. Bij deze laatste combinatie krijgen leerlingen twee lesuren van het vak Onderzoek en Ontwerpen. Een idee dat in de praktijk is ontstaan én goed bevalt. Daarnaast bleek er absoluut belangstelling voor te bestaan.
Deze gemengde Gymnasiumklas heet officieel geen “Technasium”; de twee lesuren per week van het vak O&O is als verbreding bedoeld.
De gymnasiumleerlingen maken zo alvast kennis met het technasium en kunnen vanaf klas 4 in het reguliere technasium instromen om uiteindelijk een wettelijk erkend technasiumdiploma behalen.
Het reguliere Technasium bestaat namelijk uit vier lesuren per week zoals de Stichting Technasium dat voorstaat. Zie eventueel > www.technasium.nl
Na een welkomstwoord in de aula van de directeur, dhr. Timmers, werd voorlichting gegeven door dhr. Bijvoet, Technator van de Bovenbouw Technasium. Na een korte inleiding werden ouders en kinderen gescheiden.
De kinderen kregen een activiteit in een leslokaal aangeboden, terwijl de ouders uitleg kregen over wat het Technasium is en, door de schooljaren heen, inhoudt.
De belangstelling was erg groot. We moesten het tekenlokaal bij onze technasiumwerkplaats betrekken om alle kinderen een plekje te geven.
In het tekenlokaal moest een ei, met beperkte middelen, zó worden verpakt, dat het een val vanaf een trapleer kon doorstaan. In het speciale technasiumlokaal moesten ruim 60 leerlingen een chocozoen, óók met beperkte middelen, zó verpakken, dat het niet door een vallend gewicht zou worden geplet.
Het bleek een bijzonder lastige opgave, maar de lol was er niet minder om. Tegelijkertijd werd er een ontwerpprobleem aangesneden: wat maakt nu iets tot een goede verpakking en wat heb je ervoor nodig ?
Ondertussen zaten de ouders in zaal te luisteren naar, bijvoorbeeld, welke extra kosten aan het technasium en aan de combi gymnasium-technasium verbonden zijn. Ook presenteerden leerlingen van 1e, 2e en 3e klassen kort hun eigen project als voorbeeld van werken in het technasium. Later op de avond hebben ze hun projecten in het technasiumlokaal gedemonstreerd en er meer uitleg over gegeven.
Terwijl de kinderen in de lokalen klaar waren, werd in de zaal nóg een aantal vragen, vanuit het publiek, beantwoord.
Tot slot konden de ouders het technasiumlokaal bekijken en meer persoonlijke vragen stellen aan docenten én de leerlingen, die hadden gepresenteerd.
Een geanimeerde avond was uiteindelijk iets uitgelopen, maar in de opzet uitstekend geslaagd.
.jpg)

.jpg)

.jpg)





.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)






.jpg)
.jpg)