Toen om 5:50 de wekker zijn dagelijkse routine uitvoerde en er voor zorgde dat ik om 7:30 op school was, vroeg elke vezel in mijn lijf zich af, waarom gaan we heel de dag naar een campus in de Rotterdamse haven om iets met Lego te gaan doen.
Nog binnen het kwartier heb ik daarop al mijn antwoord gekregen. Kwart voor 8 stroomde het technasiumlokaal vol met enthousiaste leerlingen die wekenlang aan de slag zijn geweest met het bouwen en programmeren van een robot met Lego onderdelen met daarbij een presentatie over een actueel milieuprobleem en de bijpassende bijzondere oplossing.
Nadat alle teams compleet waren,gingen we met een volle bus richting de grootste mainport van het land, de Rotterdamse haven.
Twintig minuten later kwamen we aan bij een oude onderzeebootloods, ofwel de RDM campus.
Mijn twijfelachtige blik verdween als sneeuw voor de zon toen we de loods binnenkwamen. Binnen de loods hebben het Zadkine, het Albedacollege en de Hogeschool Rotterdam een geweldige leeromgeving gecreëerd, waarin verschillende technische vakken hun opleiding hebben gevestigd.
In deze sfeer mochten de leerlingen proeven van de verschillende aanwezige beroepen en kregen ze vanuit de organisatie een begeleider die ze heel de dag zouden begeleiden bij de onderdelen.
Na de opening om 9:00 volgde een intensief programma, waarin de leerlingen wedstrijden hadden met hun robot, ze ook tijd kregen om waar nodig hun robot te tweaken en daarnaast ook nog eens verschillende presentaties hadden over hun oplossing van een actueel milieuprobleem.
Het is ongelooflijk leuk om te zien dat leerlingen ontzettend innovatief zijn in hun oplossingen. Zo kreeg het team ‘de daltons’ enorme complimenten met hun oplossingen om door een positieve gedragsverandering er voor te zorgen dat mensen beter afval te scheiden.
Niet alleen de presentaties waren een lust voor het oog, maar ook de inzet die de kinderen hadden bij het programmeren van de robot. Soms werden missies op een millimeter na net geen succes, maar zorgde het af en toe voor gefrustreerde gezichten. Dan is het fantastisch om te zien, dat de teleurstelling omgezet werd in extra energie door de robot aan te passen om te zorgen dat een missie alsnog zou slagen.

Uiteindelijk werd er door de teams een gemiddeld aantal punten gehaald van 200. Helaas werd de aansluiting met de absolute top gemist, maar de teams eindigen desondanks in de subtop met een deelnemersveld van 37 teams.

Als kers op de taart is het dan ook nog eens grandioos om te horen dat het UL-team de innovatie en strategie prijs hebben gewonnen met het ontwerp van hun robot.
Helaas geen prijzen voor de andere twee teams, de daltons en de robotgang, maar wel de complimenten voor hun inzet en doorzettingsvermogen. Een geweldig uithangbord voor het Dalton lyceum. Groot compliment ook voor de tutoren, die waar nodig altijd bereid waren om de leerlingen aan te sturen of te helpen.
Als begeleidend docent, maar vooral ook coach, kan ik niet anders, dan enorm trots zijn voor wat de teams hebben gepresteerd deze dag.
Stefan Lobbezoo, docent technasium