Met de nieuwe opdracht van de 2e periode gaan de leerlingen de machinekamer gebruiken voor het maken van de werkstukken. Je komt beslagen ten ijs als je dan ook duidelijk voor ogen hebt wat je gaat maken. Dit gebeurd door het maken van een technische tekening.
Bij de kennismaking met technisch tekenen wordt er gebruik gemaakt van de isometrische en rechthoekige projectie methoden. Alle leerlingen van de eerste klas gaan een iPad houder maken waarin de iPad die ze allemaal gebruiken goed bruikbaar komt te staan.
Bij het maken van de iPad houder leert iedereen gebruik te maken van machines, gereedschappen, veiligheidsregels en verbindingen. Deze kun je pas goed uitvoeren als je geoefend hebt. Daarom zijn we gestart met het "vertalen" van een isometrische projectie, met alle maten erbij aangegeven, naar een rechthoekige projectie. Deze dient uitgevoerd te worden met alle zes de aanzichten, het voorwerp is dan ook aan alle kanten anders.



Om de rechthoekige projectie te kunnen maken op een A4 blaadje maken de leerlingen gebruik van op schaal te werken. Het is een gecompliceerde en lastige opdracht.
De eerstvolgende les wordt gebruikt om kennis te maken met de veiligheidsregels, machines en de te gebruiken gereedschappen voor het maken van de iPad houder.
Als de gemaakte tekening goedgekeurd is kan er gestart worden met het maken van de iPad houder.