Dyslexie is door de overheid erkend als een leerstoornis. Dat betekent dat er voor de leerlingen met dyslexie ondersteuning is en hoort te zijn. In dit protocol beschrijven we hoe we op het Dalton Lyceum Barendrecht omgaan met leerlingen met dyslexie.
Wij hebben op school een dyslexiecoach. De begeleiding die door de dyslexiecoach wordt geboden is kortdurend en is voornamelijk gericht op de zelfredzaamheid van de leerling. Bij de leerlingen met dyslexie spelen zij in op begeleidingsvragen en kijken zij samen met de leerling en ouders wat tot de mogelijkheden behoort binnen het Dalton Lyceum Barendrecht.
De dyslexiecoach van het Dalton Lyceum Barendrecht is:
Cathleen van den Ende
De begeleidingscontacten gaan op afspraak. Mevr. van den Ende is aanwezig op woensdag en is telefonisch bereikbaar via het algemene telefoonnummer 0180 - 64 21 80 of email: Cathleen.van.den.Ende@ozhw.nl.
Dyslexiekaart
Het is van belang dat ouders bij de aanmelding een dyslexieverklaring inleveren. Leerlingen die in de loop van de schoolcarrière een dyslexieverklaring krijgen, kunnen deze inleveren bij de dyslexiecoaches. Na ontvangst van de dyslexieverklaring zorgen zij voor een persoonlijke dyslexiekaart voor de leerling.
Op de dyslexiekaart staat dat bij de betreffende leerling naar aanleiding van een psychodiagnostisch onderzoek dyslexie is gediagnosticeerd. De standaard faciliteiten waarvoor de leerling in aanmerking komt, worden genoemd op de kaart. In overleg met de dyslexiecoach kan dit aangevuld worden met specifieke persoonsgebonden faciliteiten, zoals gebruik taal-naar-spraak software, laptop, (gedeeltelijke) vrijstelling of aangepaste toetsing. Het Dalton Lyceum Barendrecht hanteert de (landelijke) regel dat alleen dyslexieverklaringen die zijn afgegeven door een orthopedagoog of psycholoog met een GZ-registratie worden geaccepteerd.
Faciliteiten en hulpmiddelen die worden toegestaan op het Dalton Lyceum Barendrecht:
Standaard:
o Het aanbieden van tekst met lettertype Arial 12
o 25% extra werktijd bij toetsen (maximaal een half uur)
o Fouten in de spelling en zwakke formuleringen mogen niet negatief van invloed zijn op de
beoordeling als ze geen onderdeel van de toets zijn
In overleg:
o Gebruik digitale hulpmiddelen
o Gebruik laptop
o Gebruik ingesproken boeken
o Leesliniaal
o Aangepaste toetsing / vrijstelling / ontheffing